MEROL – Artiest
Merel Baldé, ook wel bekend onder haar artiestennaam ‘MEROL’, is een schrijver, componist, zangeres en actrice die bekend werd met haar hitsingle ‘Lekker Met De Meiden’. MEROL’s muziek is feministisch met humor en zelfspot. Meerdere keren heeft ze online te maken gehad met censuur. ‘Het is alsof je in première gaat, en iemand de deuren van de bioscoop dichtgooit.’
Wat maakt jouw muziek kwetsbaar voor censuur?
Veel van mijn nummers bevatten expliciete teksten over seks. Mijn clip voor ‘Hou Je Bek En Bef Me’ is op YouTube bijvoorbeeld age restricted. Dan kan je hem dus alleen zien met een 18+ account. En zelfs dan nog krijg je een waarschuwing te zien dat de clip “mogelijk ongeschikt” is. De video waarin ik het nummer speel bij 3fm is weer niet age restricted, dus blijkbaar is het niet de tekst die 18+ is, volgens YouTube, maar de clip. We laten daarin bewust geen expliciete beelden zien. Je ziet mij wel wijdbeens op een piano zitten, met het hoofd van de pianist precies ter hoogte van mijn kruis.
Er zijn clips van mannelijke artiesten met veel bloot die qua tekst soms verder gaan dan ik. Die krijgen geen leeftijdsrestrictie. Dat is natuurlijk wel vreemd. Gelden er andere regels voor mannen?
Ik denk dat ook meespeelt dat ik een vrouw ben. Er zijn clips van mannelijke artiesten met veel bloot die qua tekst soms verder gaan dan ik. Die krijgen geen leeftijdsrestrictie. Dat is natuurlijk wel vreemd. Gelden er andere regels voor mannen? Adje, bijvoorbeeld, wordt in één van zijn clips gepijpt – maar dat heeft dan weer geen consequenties. De queer rapgroep LIONSTORM, daarentegen, kreeg er wél meteen last van toen er in één van hun clips gebeft werd. Ik snap heel goed dat je misschien niet wilt dat kinderen heel veel naakt zien of bepaalde teksten horen, maar het zou toch niet alleen om ‘naakt’ an sich moeten gaan, maar juist ook om hoe je een vrouw neerzet? Die nuance mist zo’n algoritme geheel.
Ik heb niets tegen Adje, laat dat duidelijk zijn. Ik vind dat iedereen overal muziek over moet kunnen maken en dat je in clips artistiek vrij moet zijn. Maar die vrijheid moet gelden voor mannen én voor vrouwen. Nu lijkt er niet met dezelfde maat te worden gemeten. Misschien speelt de seksuele geaardheid van LIONSTORM trouwens ook nog wel mee..
Heb je censuur ooit teruggedraaid gekregen? Hoe ging dat?
Het is dus niet zo dat er een soort klantenservice is bij YouTube. Voor “Hou Je Bek En Bef Me” ben ik na rondvragen in contact gekomen met iemand die bij YouTube werkt. Die persoon legde uit dat het door adverteerders kwam, die met dat nummer niet geassocieerd zouden willen worden. Je krijgt over zo’n leeftijdsrestrictie wel een mailtje, waaronder met de uitleg hoe je bezwaar kunt maken. Dat heb ik gedaan en toen is het age filter eraf gehaald, maar later is het er toch weer opgedaan.
Er is geen klantenservice bij YouTube om bezwaar te maken.
“Geen reet” was ook geflagged. Op mijn bezwaar kreeg ik geen reactie, en toen heb ik ook weer via via een e-mailadres van iemand bij YouTube gekregen. Toen bleek dat de clip door een YouTube-gebruiker geflagged was. Die ‘community flag’ is toen weer beoordeeld door YouTube, en die oordeelde dat het onterecht was.
Dit klinkt best wel als een een clusterfuck.
Ja, ik weet dus op dit moment niet eens of “Hou Je Bek En Bef Me” wel of niet age restricted is. [Red: De clip zit inderdaad weer achter een 18+ inlog. Adje’s ‘Coño’, waar er gesuggereerd wordt dat hij gepijpt wordt, niet.]
Wat is de impact van dit soort contentmoderatie?
Het eerste weekend van de release is belangrijk. “Geen reet” is nadat hij die vrijdag gedropt was meteen geflagged, en kreeg toen een leeftijdsrestrictie. Nadat ik erachteraan ben gegaan is de 18+ restrictie er de volgende maandag afgehaald. De reden van de flag was blijkbaar dat er billen op schilderijen en in marmeren beelden te zien waren. Door die billen ben ik dus een hoop views misgelopen. Het voelt een beetje alsof je in première gaat en ze de deuren van de bioscoop dichtgooien, of de ingang verplaatsen. Deze clip was juist heel geschikt voor een jonger publiek. Die konden nu pas vier dagen na de release kijken.
Het voelt een beetje alsof je in première gaat en ze de deuren van de bioscoop dichtgooien, of de ingang verplaatsen.
Ik denk nu zeker meer na over hoe ik mijn clips bestand kan maken tegen dit soort contentrestricties. Tijdens het draaien van een videoclip droeg ik eens een doorschijnend shirtje. Toen besloot ik toch mijn zichtbare tepels af te plakken met tape, wat minder mooi was, maar wel veiliger. Gewoon om gedoe te voorkomen. Terwijl ik eigenlijk gewoon in verzet wil: free the nipple!